Nu, nu e nicio mandrie personala sa faci atatea capitale frumoase in 10 zile. Ba din contra, e total nerecomandat sa alergi de la o cap’dopera arhitecturala la alta doar ca sa o bifezi in carnetel si sa ai ce povesti acasa. Pe de alta parte, cand stii ca te despart 4 ore de autostrada de la un oras la altul parca iti pare rau sa nu vezi macar putin din farmecul fiecaruia. Am mers pana la urma pe varianta de compromis – plecat de dimineata la 4 cu Mazduca din dotare, planificare riguroasa a iesirii din tara (cel mai dureros moment), impartirea obiectivelor in functie de review-urile de pe forumuri si de parerea celor care au mai fost, 12 Gb de carduri, o tona de bagaje, CASCO extern, forinti, coroane, euro, doua carduri diferite, 800km, 15 ore de mers si eram deja in Budapesta! Va recomand iesirea din tara pe Bucuresti-Craiova-Caransebes-Timisoara-Cenad, mult mai lejera pe zi decat B-Sibiu-Deva-Arad-Nadlac. Injuraturi mai spumoase la adresa mascaricilor din politica mioritica veti ejacula (copyright Marean Vanghelie) cu pofta la intoarcere, pentru ca veti pasi din normalul european care inseamna deplasarea pe autostrazi peste tot, in normalul romanesc care inseamna 90 sau 50 km/h, sate carute etc.
BUDAPESTA – sa ma ierte stramosii mei care au varsat atata sange dar fac o gluma macabra: daca am fi siguri ca “tinutul secuiesc” de la noi s-ar transforma dupa chipul si asemanarea Budapestei, atunci ar merita sa le servim maghiarilor, cativa ani, judetele cu pricina pe tava! Chiar nu ma asteptam sa pasesc in cu totul si cu totul alta lume. Dintr-un anumit punct de vedere, putem asemana Budapesta cu Roma: ce e in afara centrului e un fel de Obor, Piata Sudului, Militari (dar la un alt nivel) iar ceea ce se afla in interiorul zonei centrale e un tezaur arhitectural impresionant, care iti pune pe loc la inimioara capitala unei tari la fel de condimentat apreciata in Romania ca si Moldova noastra.
Imediat cum vezi catedrala Sf. Stefan iti dai seama de maretia si complexitatea arhitecturala ce te asteapta mai departe. Parcurgand o parte din Vaci utca (strada lor principala) vei iesi spre Dunare care nu are nici cea mai mica legatura cu Dambovita bucuresteana. Nici ca marime, nici ca miros, nici ca poduri ce o traverseaza… Abia acum ai o priveliste sumara dar impresionanta asupra Budapestei turistice. In departare Palatul Parlamentului (o bijuterie arhitecturala rara), podurile imense si ambarcatiunile elegante, malul opus (Buda) cu toate atractiile sale istorice (Bastionul Pescarilor, biserica Mathias, Statuia Libertatii de pe Gellert), insula Margareta umpluta pana la refuz de tineri care apropo, nu se pisa la radacina copacilor si nu lasa gunoaie in jur ci fac mult mult jogging, merg cu bicicleta, ori pur si simplu stau tolaniti pe iarba. Dovada ca si generatia tanara a receptat preceptele civilizatiei, preferand sa nu se manelareasca intr-un Bmw obosit…
Probabil zona cea mai spectaculoasa este Buda, orasul vechi de pe maul celalalt al Dunarii, intesat de cladiri istorice care pastreaza si azi aerul de odinioara. De fapt aici e tot dichisul marilor capitale europene: au reusit sa conserve si sa restaureze foarte mult din trecut, au atras astfel hoardele de turisti care au platit (uneori nejustificat de mult) pentru a face cateva poze si acum sunt pe plus si isi dezvolta inclusiv online afacerea. La noi pe langa faptul ca Ceasca si-a bagat buldozerul in Bucurestiul interbelic, nici macar ce a mai ramas nu a fost pastrat in bune conditii, iar spagarii ordinari din primarii au permis fara sa clipeasca umbrirea trecutului cu cladiri din sticla si otel. In niciun oras european nu exista debandada asta! Pentru Paris de exemplu a fost o rusine chiar si turnul Eiffel, datorita opozitiei flagrante cu planurile lui Haussmann iar la noi se pune un zgarie-nor langa o catedrala dintr-un…plic! Stiu, sunt excesiv de comparativ dar asta te intrebi permanent, de ce la ei da si la noi nu, mai ales cand esti la o aruncatura de bat de granita (250km)?
Pentru ca tot vorbeam de Buda, retineti ca merita sa strabateti la pas stradutele care duc spre “nu stiu unde”, admirand casuta dupa casuta, urcusuri si coborisuri pietruite, trecatori gen strada Sforii din Brasov. Asta ca sa iesiti din rutina alergarii dupa obiectivele recomandate. Tot pe malul acesta se afla si “Statuia LIbertatii” + Citadella, un loc la care se ajunge cu ceva efort, dar care ofera cea mai frumoasa priveliste asupra orasului, de jur imprejur. Chiar daca sunteti obositi dupa ore de vizitat, merita din plin sa urcati sutele de scari si pantele uneori abrupte care duc pe varful dealului Gellert!
Parlamentul, poate cea mai frumoasa cladire a Budapestei, este de-a dreptul fantastic, la exterior. Se poate vizita gratuit insa nu e la fel de captivant in interior. Fotografiile vorbesc de la sine. Cica ar fi al doilea, cel mai mare edificiu al legislativului, dupa Casa Boborului! Dar nu se compara patratul nostru opulent cu turnuletele migalos sculpatate ale parlamentului maghiar. Neaparat sa faceti si o plimbare pe Dunare cu vaporasul si neaparat seara.
Se vede ca s-a lucrat mult si la iluminarea orasului, pentru ca panorama ivita dupa lasarea intunericului, cu podurile luminate, cu Mathyas si Bastionul Pescarilor in relief, cu Parlamentul vesnic suveran…e ceva de vis!
Per total, cred ca ai nevoie de aproximativ 5 zile ca sa simti orasul asa cum trebuie, desi multi spun ca trei ar fi de ajuns. Este de la sine inteles ca transportul in comun merge brici, deci la fel in orice alta capitala europeana, masina nu are de ce sa se miste din parcare. Ca recomandare de cazare, va pot da contactul meu, o minipensiune aflata la cateva statii de tramvai de gura de metrou Lehel, cu un pret imbatabil – 20E/camera dubla!!! Detalii aici.
PRAGA – Dis de dimineata am parasit mult laudata capitala maghiara pentru a ajunge in Praga, oras despre care am auzit/citit numai lucruri extraordinare. Si asa a fost! Iarasi am avut un feeling bun cand am rezervat apartamentul, pe care vi-l recomand si voua daca sunteti 4persoane (70E/noapte), zona fiind relativ apropiata de centru iar conditiile si proprietarul foarte ok. Am avut totusi norocul sa nimerim in zi de greva, asadar am luat-o la pas spre centru, in recunoastere. Praga e diferita de Budapesta insa ambele au in comun grija autoritatilor fata de conservarea istoriei orasului, fata de atragerea hoardelor de turisti spre diverse atractii, totul fiind facut cu capul unei echipe de elita in marketing turistic. Nu pot sa cred ca toate legendele oraselor sunt din folclor si mai mult decat atat, pot sa bag mana in foc ca la un moment dat, o minte stralucita a propovaduit norocul in viata pentru cei ce ating o anume statuie, dragostea eterna pentru cei care se saruta in nu stiu ce loc s.a.m.d. Si cum turistilor le plac povestile frumoase si adora sa plateasca pentru a lua parte la impartirea darurilor legendare, adesea vezi cozi imense pe podul Charles la atingerea acestei statui (asta nu costa):
Parasind putin zona obiectivelor turistice, Praga se detaseaza prin intimitatea pe care ti-o ofera centrul istoric, in sensul in care poti scapa repede de gloata, pierzandu-te doar tu cu persoana iubita prin labirintul stradutelor seculare, renovate in spiritul timpurilor apuse. Ador aceste plimbari in orice oras de gen. Ai ocazia sa iesi din rutina alergarii intre punctele recomandate si sa descoperi locuri magice, pe care le vei uita si despre care nu vei avea ce povesti punctual, dar care iti vor lasa urme adanci in suflet prin placerea explorarii fiecarui coltisor. De fapt, aceste plimbari iti vor descoperi adevarata Praga, oras care inseamna mult mai mult decat Sf. Vitus, ceasul astronomic, turnul Pulberariei ori piata Venceslav. De aceea nici nu o sa insir o lista de must see-uri pentru ca as cadea in plasa ghidurilor turistice, foarte folositoare de altfel! Un farmec aparte il au turnuletele afumate de vremuri, cu acoperise negre si tuguiate, desprinse parca din povestile cu Arbaela si Rumburak:
Si in Praga veti descoperi o apa ce rupe capitala in doua, Vltava, la fel de frumos amenajata ca si Dunarea din Budapesta si in acelasi contrast orbitor cu Dambovita bucuresteana. Nu am mai avut timp desi trebuia, insa merita cu siguranta o plimbare nocturna pe apa. E drept ca se lasase un frig de octombrie, desi era mijlocul lui iunie. La fel ca si in Paris/Budapesta/Viena, e neaparat nevoie sa ai in permanenta o umbreluta si o gecuta, pentru ca vremea e foarte schimbatoare.
Berea ceheasca fiind celebra, si asta pe buna dreptate, va obliga sa aveti frigiderul plin la sosirea din oras, seara, plus ca orice festival local pe care il intalniti prin pietele centrale trebuie investigat cu atentie, producatorii de bere intrecandu-se in minunatii ale domeniului! Nici berariile pe care le intalnesti la tot pasul nu trebuie evitate, mai ales ca preturile sunt decente (30-50 CZK – 5-8lei/bere). Stiti cum e, gasesti Paella si la noi, dar nu se compara cu aia din Barcelona… Insa cel mai tare loc de savurat o bere mi s-a parut carciuma Vytopna, unde o idee geniala face sute de mii de euro (probabil) – priviti cum soseste berea la masa 🙂 :
Din punct de vedere arhitectural, cea mai impresionanta cladire este de departe catedrala Sf. Vitus, o creatie monumentala in exterior si interminabila la interior. Aparatul foto nu poate sa redea ceea ce abia cuprind ochii. Plus ca seara, din departare iluminarea catedralei va fi o adevarata desfatare pentru senzorul aparatului foto. Daca timpul va permite, nu ratati zoo-ul din Praga, impreuna cu gradina botanica, sera splendida numita Fata Morgana si castelul de langa, cu gradini cu tot.
La capitolul sfaturi practice, eu zic sa nu va faceti abonamente sau Praga Card pentru ca obiectivele sunt destul de concentrate, ajungand la pas de la unul la altul, iar Praga Card o sa va distraga atentia de la frumusetea si esenta orasului, facandu-va sa alergati dintr-o parte in alta, pentru a va recupera investitia. Mai bine va faceti un card Euro 26 (chiar daca nu mai sunteti, va declarati studenti/masteranzi caci nu se cer acte) si aveti reduceri mari cam pe la toate intrarile 🙂
Probabil s-ar putea vorbi la nesfarsit despre Praga insa e genul de oras pe care trebuie sa-l vezi si sa-l simti, cuvintele fiind prea seci pentru a-l imbraca intr-o descriere exacta. Mai adaug totusi cateva fotografii de vacanta:
VIENA – Datorita autostrazilor impecabile, in 4 ore eram deja in capitala Austriei. Stiam deja de marea lor problema – parcarea, asa ca am lasat repede bagajele (apropo, si pentru opririle scurte trebuie bilet in geam) si am pus Mazduca la somn intr-o parcare P+R de la marginea orasului, dar langa metrou, cu 3E/zi, asta ca sa nu dau min. 30E prin oras. Primul contact cu Viena a fost ca un croseu de dreapta pentru un roman – 1,8E o calatorie cu metroul/tramvaiul, 1E un ardei in Bila, 8E meniul la Mc, benzina in jur de 6.4 lei, ca in toate celelalte tari vizitate, etc. Din lipsa de timp am stat doar doua zile in Viena, desi merita cu prisosinta mai mult. Atat ca iti trebuie un buget ceva mai mare decat pentru alte orase europene.
Vei observa imediat ca Viena este un oras extrem de organizat, curat, cu bulevarde mari, cladiri somptuoase si renovate, totul fiind aranjat la liniuta. Aici contrasteaza cu Praga, pentru ca nu mai ai intimitatea stradutelor istorice si a casutelor cu ferestre mici ci te plimbi pe langa mastodonti arhitecturali, printre urmele grandomaniei imperiului Austro-Ungar. Desigur, domeniul Schonbrunn (castelul propriu-zis, gradinile, Gloriette) este expresia cea mai inalta a rivalitatii cu regalitatea franceza, fiind un concurent de seama pentru Versailles, lucru pentru care merita toata atentia si toata ziua… Splendid!!!!
Respectul fata de angajati e atat de inalt incat la ora 18 se inchide cam totul in orasul asta, inclusiv supermarketuri si atractii turistice. Asa ca pret de cateva ore am tras si o fuga in Pratter, marele lor parc de distractii, insa dupa ce ai vazut Disneyland-ul, Pratter-ul e un fel de sat de vacanta din Mamaia 🙂 Are totusi cateva chestii inspaimantatoare, cum ar fi caruselul care se ridica la vreo 120m de sol si din care vezi Viena ca si cum ai fi o pasare 🙂 Ca sa nu fac risipa de spatiu pe server, o sa urc mai multe fotografii, inclusiv din Prater, pe contul de Facebook.
Concluzionand, daca aveti timp si macar 1000E/cuplu in buzunar, va recomand din toata inima acest traseu, cu autoturismul. Ar fi bine sa fiti doi soferi, pentru siguranta si pentru a nu ajunge epuizati la destinatie. Vignetele pentru celelalte tari le puteti cumpara din apropierea granitei de iesire din Romania. Pe mine m-au costat 185 lei, pentru toate tarile, inclusiv Slovacia pe care o traversezi vrand-nevrand. Incercati sa va incadrati cu benzina, astfel incat sa faceti plinul exact la iesirea din tara (la dus) si exact la intrarea in tara (la intors). La 1leu diferenta per litru veti face ceva economii… Atentie si la intrarea in Ungaria, sa prindeti autostrada nou construita din Mako, nu sa ocoliti ca mine prin Sziget. Ca viteza, incercati sa va stapaniti calutii putere caci pe autostrazi sunt camere peste tot, in orice tara.
Vacante placute va doresc,
Bravo man!
Frumoasa relatare, frumoasa intamplare!
Good for you!
Enjoy the life!
la ce distanta de centru este cazarea din Budapesta?
Mersi
Cu masina nu stiu, ca nu am folosit decat “ratb-ul”. Cel mai ok e un tramvai aflat la 200m, care la vreo 5 statii te lasa la metrou, de unde mai mergi inca vreo cateva statii. In total cam 25 de minute.
Multumim de prezentare. O cazare ieftina in Viena?
Am stat aici, 4 insi – http://www.homelidays.co.uk/wien/apartment-flat-255529en1.htm Tot pe acel site se gasesc foarte multe alternative.
Poti detalia, un pic, cazarea la acest apartament, din Viena!? Adica ce opinii ai: curatenie, locatie, seriozitate proprietar, etc.
Pai, din ce imi aduc aminte, patul din living nu era cine stie ce, chiar destul de micut si subrezit (canapea extensibila de fapt). In dormitor patul era ok. Apa calda e pe boiler electric (nu neaparat suficient pt. 4 persoane, dar cu ceva timpi de asteptare te descurcai). Parcare ai in fata blocului dar este incredibil de scumpa (se plateste teoretic si daca opresti 5min. sa urci bagajele), asa ca a trebuit sa ma intorc la un Park and Ride pe autostrada, la iesire din oras, si sa vin cu metroul de acolo, evident dupa ce am lasat bagajele. Gasisem pe harta o parcare chiar pe strada urmatoare, dar la fata locului figura ca nefunctionala 🙁
Probleme de curatenie nu am avut, doar ca se plateste 🙂 Din pacate femeia care face curatenie te si intampina, iar ea nu prea stie engleza, asa ca nu ai cum sa obtii nicio indicatie referitoare la locatia in care te afli, statii apropiate, nimic… Proprietara a fost destul de comunicativa pe email, n-am ce sa spun. Noi am fost 4 insi, iar pretul fusese destul de ok la acea ora, fata de alte locatii din Viena.
Muţumesc pentru răspunsul prompt şi pe larg!